Sverige (skit-)jobbar när Sverige är som bäst!

Det är av förklarliga skäl inte jättekul att vara telefonintervjuare på fredag kväll. Andra dagar kan folk vara otrevliga, men snäsigheten verkar öka exponentiellt ju närmre folks självupplevda egen- och familjetid man kommer. Det enda man kan göra som enskild ”anställd” (om man nu ens kan kalla våra villkor för ”anställning”) är att vänligt be om ursäkt och önska en trevlig kväll. Om de säger att de är med i NIX upplyser man vänligt om att NIX inte omfattar marknadsundersökningar, men att man kan se till att just ens eget företag spärrar numret.

Men igår var det svårt. Den kvällen ringde vi upp väldigt många nummer i någon av Sveriges rikaste kommuner (och här är en lista överi vilka kommuner folk har högst medelinkomst). Just denna kommun råkar också vara en av de borgerligaste kommunerna, med mycket hög andel moderata väljare (och här är en lista på sådana kommuner. Om de inte står i ordning, tryck två gånger på ”M”).

Och trots att jag vanligtvis slår knut på mig själv för att vara trevlig kände jag att jag inte riktigt ville det längre. Här ringer jag till person efter person som har mer i månadsinkomst än vad jag har i skulder (vilket inte vill säga lite). De upplyser mig om vad för veckodag det är och mycket klockan är. Inte för att de inte tror att jag vet detta, utan för att de tycker det är ett oskick att de blir uppringda.

Men jag har ett jättebra tips till alla som vill slippa bli uppringda av lågavlönade marknadsundersökare utan anställningstrygghet:

SLUTA RÖSTA PÅ MODERATERNA GODDAMMIT!!!

Jag ber er att tänka ett varv till. Tror ni på allvar att någon som hade ett val skulle göra något så socialt påfrestande som att ringa upp hundratals människor varje fredagskväll, störa mitt i familjemyset, tv-tittandet eller vad som helst? Tror ni inte att det finns en miljon andra saker vi hellre gjorde? Vi har väl också familjer som borde mysas med och tv:ar som ska tittas på. Jag kan tänka mig hundra saker jag hellre gör än att bli snäst av höginkomsttagare. Bara så ni vet.

Kommentera

