Moderat logik om barnfattigdom

Barnfattigdomen ökar i Sverige. Det har den gjort i många år, och det kommer den antagligen fortsätta göra. Det visar Rädda barnens rapport som släpptes för några dagar sedan.

Det är givetvis ingen som blir förvånad. Ensamstående föräldrar får lika mycket (läs: lite) i föräldrapenning som de som har partner. Bostadsbidragets maxnivå är bara några hundra kronor högre för ensamstående än för sambos. Jag räknade på det i höstas. Som ensamstående hade jag varit fullständigt beroende av mina föräldrar. Slutsumman hade blivit lägre än studiemedlet. Kvällsjobb hade varit mycket svårt att klämma in, och bebisen skulle få leva sin första tid i korridor. Det existerar i princip inte så billiga ettor att jag hade kunnat flytta.

Grejen är att Alliansregeringen vill ha det så. De tycker det är bra. Det är den enda vettiga förklaringen till varför det ser ut på det här sättet. Men priset för värsta världsfrånvändhet och cynism måste ändå gå till Marianne Orlander, moderat ordförande i Trelleborgs socialnämnd. Det finns ingen hänvisning till från vilken tidning detta är, men en kvalificerad gissning är att det handlar om Trelleborgs/Ystads Allehanda i förrgår.

”Till exempel skaffar vissa utan vidare fler barn utan att ta hänsyn till vad man redan har. — Samhället kan inte stå i alla hörn och hjälpa”

I klartext: svenska kvinnor, föd inte fler barn! Abortera era önskade barn, för deras egen skull! Enligt Trelleborgsmoderaterna tar ni inte hänsyn till era faktiska förutsättningar. Ni vet redan att ni är underbetalda, är och förblir diskriminerade på arbetsmarknaden. Det är oansvarigt att skaffa barn när ni vet att det blir svårt att ha råd för era deltidsstädarlöner.

Ursäkta mig om jag är dum, men hur ska man annars tolka det? Jag kan inte se någon annan uttolkning som är rimlig. Barnfattigdomen ökar för att regeringen vill ha det så.

Jag trodde att barnafödande var bra för Sverige? För det är väl inte bara Sverigedemokraterna som vill att svenska kvinnor ska föda många ungar och stå vid spisen för att mota bort behovet av arbetskraftsinvandring?

3 tankar om “Moderat logik om barnfattigdom

  1. Anne skriver:

    Hej Oplanerad mamma!

    Jag tycker att du är onödigt dramatisk i dina slutsatser. Tror du på fullaste allvar att regeringen VILL HA barnfattigdom, som du uttrycker det? På vilket sätt skulle ökad barnfattigdom rimligtvis kunna främja Sveriges välfärd? Jag medger villigt att Marianne Orlanders uttalande var klumpigt och plumpt, men du kan ju inte tillskriva en hel regeringsapparat EN persons klantiga uttalande. Det är småsint och, ja, outbildat.

    Utöver det så tror jag inte att alliansregeringen är intresserade av att strypa din inkomst som ung mamma och göra det svårt för dig att försörja din familj. Däremot, du har skrivit tidigare i bloggen att du aldrig har haft en stadig anställning, utan bara pluggat (på statens bekostnad). Så min fråga är varför du hela tiden påpekar alla dina rättigheter som samhällsmedborgare, du borde få stöd och pengar och det ena med det andra. Men var är dina skyldigheter? Än så länge har du bara varit en kostnad för samhällsapparaten och aldrig bidragit med någonting i form av jobb eller skatt. Varför ska du bara få, utan att behöva ge?

  2. Bystedt skriver:

    Ofta ser man intervjuer med personer som anser sig ”fattiga” med en ciggarett i handen gnällandes över och att bidragen är för låga. ???
    Helt obegripligt?
    Om man har 17000kr kvar i en familj med 2 barn och ett normalt leverne då är man inte fattig.

  3. Lollo skriver:

    Anne, Emma menar inte att Moderaterna vill ha barnfattigdom, vad hon menar (tror jag, jag vill inte lägga ord i mun) är att moderaterna följer en traditionell liberal linje där en föga utjämnande skattepolitik gör att låglönejobb gör det näst intill omöjligt att skaffa barn. Vad Marianne Orlander verkar förespråka är att fattiga personer helt enkelt skaffar sig ett jobb med bättre lön innan de skaffar barn. Ett sådant jobb är ju, som alla liberala vet, bara att sträcka ut handen och fånga. Man ska inte döma ett helt parti efter en person, men hon uttrycker en människosyn som är ganska typisk för den liberala ideologin: du KUNDE ha hittat ett bättre jobb, är du fast i ett låglöneslitjobb så får du skylla dig själv!

    Ungefär så här:

Lämna en kommentar