Ta håret tillbaka!

Ska kanske börja med att flagga för att jag tar mig friheten att ta bort varenda kommentar som inte är saklig. Alla som håller sig till ämnet och håller sig från personangrepp är välkomna att kommentera.

När jag gick i mellan- och högstadiet blev jag mobbad. Det fanns många ”anledningar” till det (men vem behöver en anledning till att mobba någon?). En av dessa ”anledningar” var att jag hade valt att inte raka mig under armarna. Men varför skulle jag? Det sitter där av en anledning, och det kostar tid och pengar att ta  bort det. Hygienen kunde jag hålla ändå. De flesta män rakar sig inte under armarna, och flertalet män har faktiskt inte luktproblem.

Varför valde jag att ta just hårfajten? Jag såg tjejer runt omkring mig som var helt hysteriska över sitt kroppshår. Som inte klarade av att visa sig i ett omklädningsrum fullt med heterotjejer om de inte var nyrakade. Som hade med sig sin rakhyvel som en av de viktigaste sakerna på en övernattning i skogen. Nej, då stod jag hellre upp för alla individers rätt att se ut på olika sätt. Även om det betydde att jag blev mobbad. Plus, om jag rakade mig skulle de givetvis hitta andra saker som de kunde tracka mig med. Som att jag hade MVG i 13 ämnen till exempel. Nej just det ja, det blev jag visst redan mobbad för.

Internet kan, liksom allt annat, användas till goda och till dåliga ändamål. Ett typiskt exempel på dåligt ändamål är att dela en bild på Facebook och håna en helt okänd person. Ett rätt bra ändamål är att starta en Facebookgrupp mot folk som hånar helt okända personer på Facebook, för människors rätt att ha hår på kroppen. I skrivande stund skapades gruppen för sju timmar sedan och har nästan 4000 medlemmar. Inte illa pinkat!

Det kan komma som en chock för många, men tjejer är faktiskt inte hårlösa. Tjejer har hår under armarna, mellan benen, till och med på benen! På hakan, stortårna, i öronen… de enda ställena på kvinniskokroppen som är hårlösa är faktiskt handflatorna och fotsulorna.

Inte nog med det. Kvinnor fiser! Och när de fiser luktar det inte parfym, utan fis. Kvinnor bajsar, de mensar, de har flytningar, finnar och öronvax. Om de skadar sig blöder de, om det infekteras bildas illaluktande var. När vi dör äts vi upp av maskar, och blir till jord som blir till gräs som blir till kor som andra sedan äter. Äckligt!

Kvinnor är faktiskt väldigt lika män. Det som skiljer män och kvinnor är att kvinnor har 23 kromosompar som är lika, medan en av männens kromosomer är vääääääldigt liten.

Apropå mindre dåliga sätt att använda internet var det förresten bloggaren Hanna Fridén som verkar ha satt igång hela mot-rörelsen mot den här bilden och dess skapare. Hennes metoder kan man diskutera, vissa är bra journalistiska principer och andra, som att säga att folk är lika gorillor är för lågt. Det är frestande, men man kan faktiskt inte slå tillbaka med samma medel. Hur som helst är blogginlägget om detta fett värt att läsa!

Vad hände med min personliga fajt om armhålehåret? Några år gick, sen gav jag upp den. Jag orkade inte vara normbrytande på just det sättet, men valde att behålla andra och skaffa nya. Man får välja sina fajter, som min gamla mor brukar säga. Jag tror jag rakade mig senast för en vecka sedan. Eller två? Svårt att veta. Vem fan bryr sig?

Varför bryr ens jag mig? Jo, allas rätt att se ut som de själva valt är en extremt viktig symbolfråga. Det hysteriska rakandet ett uttryck för att människor förtrycks av sina könsroller. Rakandet blir ett sorts egenpåtaget fängelse, som begränsar ens möjlighet att röra sig i det offentliga rummet. Det är ett uttryck för samma mekanism som gör att folk frivilligt är tillsammans med en partner som misshandlar en psykiskt eller fysiskt. Det är att tro att det är du själv det är fel på, när det egentligen är dina omständigheter som är problemet. Omständigheter som misshandlande partners och snäva samhälleliga roller.

5 thoughts on “Ta håret tillbaka!

  1. Karin Lindholm skriver:

    Klyftigt som alltid!

    Jag håller bara inte med om att Hanna Fridén gjorde fel när hon använde gorilla-grejen. Tycker hon gör klart att hon först försökt resonera med mobbarna, men när de är helt oförstående inför det hon säger, så gör hon ett test för att se hur de själva reagerar på sina egna metoder. Ofta så fattar folk bara det språk och de metoder de själva använder…

  2. EmmaLi skriver:

    Nja, folk förstår faktiskt inte sina egna metoder. Framför allt utger sig Hanna Fridén för att vara journalist, och har därför ett speciellt yrkeshederskodex att följa. Jag tycker namnpubliceringen är oproblematisk och det första mailet både roligt och bra. Men gorillagrejen är för låg.

    Om man ska ta en lite mer överlägsen approach till det hela kan man också gissa att Hanna Fridén har väldigt mycket längre utbildning och har förhoppningsvis högre IQ och EQ än dessa människor. With great powers comes great responsibility….

    • crconrad skriver:

      Suck, denna amerikanska kulturimperialism! Varför måste man citera Spindelmannens(*) ”great power, bla bla”, när vi redan har det kärnsvenska(+) ”om man är väldigt stark måste man vara väldigt snäll också”?
      🙂

      (*) Som han heter på svenska, *inte* ”Spajdermään”!
      (+) Bamse, förstås.

      • EmmaLi skriver:

        Frågan är om inte Spindelmannen var först ändå. Han kom till redan 1962, medan Bamse är från 1973. Men, på alla andra fronter är ju Bamse överlägsen. Ska tänka på att försöka få in mer Bamse på bloggen🙂

  3. […] kuvningsförsök på grund av att de väljer att inte raka sig under armarna/inte bryr sig. Igår skrev jag om mina egna erfarenheter med anledning av Facebook-gruppen Ta håret tillbaka. Sedan dess har […]

Kommentera

