Hur mycket ska man behöva anpassa sig?

Jag har tidigare skrivit om hur störande det är med ”välmenande råd” om hur jag som gravid borde bete mig. Underförstått: en gravid person borde anpassa exakt hela sitt liv efter barnet, och allt som inte är bevisat fullkomligt riskfritt borde man som ansvarstagande gravid avstå ifrån. Det kan handla om att inte jobba för mycket (och ”för mycket” är givetvis en subjektiv uppfattning av någon annan, inte av den gravide), eller inte äta eller dricka vissa saker.

Många mediciner får man som gravid inte äta. Det beror inte på att det finns några som helst indikationer på att det skulle vara farligt för barnet, utan bara på att man inte har fastställt till 100% att det inte är skadligt. Exempelvis gäller det röd solhatt, även kallad echinacea. Jag har små munsår, och på munsårssalvan med echinacea står det att man som gravid inte ska ta den. Inte för att man tror att det är farligt, utan för att man inte vet exakt. Men eftersom ingen har lust att forska på det här får jag gå omkring med mina munsår obehandlade.

Den senaste i raden av förmaningar jag fått gäller energidryck. En kollega insinuerade till mig för några dagar sedan att det var oansvarigt att ta risken att utsätta mitt barn för energidryck.

Kaffet på min arbetsplats är för starkt för mig, så jag har med min egen power king. Som den ansvarstagande och vetenskapligt lagda person jag är har jag givetvis tagit reda på hur mycket koffein som är ok när man är gravid. Över 200 mg (enligt svenska myndigheter 300 mg) kan medföra större risk för missfall och låg födselvikt. Det motsvarar ungefär två-tre koppar kaffe. Exakt hur många koppar är svårt att veta, eftersom det varierar från gång till gång och sort till sort. I min power king-burk vet jag dock att det finns exakt 80 mg koffein. En power king kan man alltså dricka helt utan risk för koffein-komplikationer.

Trots detta finns en varningstext om att gravida inte ska dricka energidryck på burken. Liknande texter står inte på kaffepaketet. Kan det vara så att energidryck innehåller någonting annat farligt? Taurin kanske? Men det finns inga rekommendationer mot taurin för någon. Vad man vet nu är taurin ofarligt. De andra ingredienserna då? Socker, vatten, citronsyra (E330). Färgämne E150d kan orsaka matsmältningsproblem. Vitamin B2, B5, B6, B8 och B12. Läskigt! enormt oansvarigt alltså.

Hur stora avkall på mig själv är det egentligen tänkt att jag ska göra för mitt foster? Ska jag sluta existera? Får jag gå ut ur huset? Eller är det farligt att vara inomhus för mycket? Är jag oansvarig om jag inte följer exakt varenda råd jag får, utan att tänka själv?

Andra saker vet vi är farliga. Att cykla, att åka bil, att gå över gatan, att flaskmata, att amma. Varför finns det inga rekommendationer mot dessa saker, när de bevisligen är farliga? Medan andra saker, där det finns få eller inga indikationer på farligheten, där måste man göra om hela sitt liv?

Kommentera

