Det börjar närma sig…

Nästa gång jag ska göra ett häftigt bakgrundsljud till något scifi-aktigt på radio så vet jag var jag ska hitta ljudet. På barnmorskemottagningen. Vi var där i dag, och fick för första gången höra bebisens hjärtljud. Det lät ungefär som någonting ur Star Trek: The original series.

Det börjar dra ihop sig! Även  om jag gått gravid i en halv evighet och det är en kvart evighet kvar, blir kontakten med vården allt tätare. Om några veckor ska jag få göra ett test som verkar enormt otrevligt: glukosbelastning. Det går ut på att man först fastar på både mat och vatten, sen dricker enorma mängder sockerlösning och väntar i två timmar. Jag kan ju säga redan nu att min kropp inte kommer bli glad över en sådan misshandel. Men jag antar att det är vettigt, om det gör att man upptäcker eventuell diabetes på ett tidigt stadium.

Ikväll var det även näst sista gången på min gravidyogakurs. Vi gick igenom hur en yogaförlossning går till, och det verkade rätt vettigt. Det allmänna tipset var att hålla sig passiv och avslappnad och spara krafterna tills när de behövs, själva utdrivningsskedet. Det är bra att få förståelse på ett intellektuellt plan för hur man ska göra, för mer kan man ju inte göra. Allt som har med förlossning att göra är fortfarande fruktansvärt overkligt. Och det är väl bra att jag inte ligger och svettas på natten och oroar mig över något som jag inte kan snabba på eller påverka.

Fast helst får ju bebisen komma snart. Mats har dock vissa förbehåll: hen får faktiskt hålla sig inne tills tentorna är över i maj/juni. En vän till mig var tvungen att göra akut kejsarsnitt ungefär en månad för tidigt. Samma vecka doktorerade barnets far, så man kan säga att det inte var någon jättebra tajming. Och när jag föddes höll på med sista biten på sin doktorsavhandling, samtidigt som han skötte om två ungar och en flytt. Mamma säger att han var grå i ansiktet när han kom och hälsade på mig…

Kommentera

