Mer vitkål

Jag fick frågan hur jag har gått tillväga när jag gned in vitkål i mattan igår. Alltså, jag gjorde inte detta för att jag är galen, utan för att jag fått tips från TV4 Morgon om att det är en bra rengöringsmetod. Faktiskt.

I tv-klippet tog de bara en avhuggen vitkål och gned, men det tycker inte jag var särskilt effektivt. Jag tror att det är den syrliga fukten i vitkålen som är det man vill åt Det görs med fördel med lite mer finfördelad vintervitkål, som på bilden. Syran i kombinationen med strävheten i vitkålen ruggar upp, så att smuts som befinner sig djupt kommer upp till ytan, och finfördelad smuts blir ihopklumpad. Jag hade någon sorts svarta tuggummi-/häftmassafläckar på den ena mattan, och de försvann effektivt genom att jag gnuggade en nybruten vitkålsdel just mot de områdena. Fråga mig inte hur det funkade. Om jag ska gissa tror jag att det var magi…

Efter en omgång med vitkål måste dammsugaren fram, annars har man bara ett hav av gammal äcklig vitkål och smuts kvar. Det är effektivt och bra, går enklare än att transportera till mattvätten och är definitivt mycket billigare och miljövänligare!

Kommentera

