Alternativ användning av vitkål

Det är fint med mattor i hemmet! Vi som dessutom har svårt att fylla våra 64 kvadratmeter med innehåll har också hjälp av mattornas eko-reducerande egenskaper. Vad som däremot inte är så kul är dess smutssamlande egenskaper. Det är helt enkelt omöjligt att hålla en matta ren nog att vältra sig på! Eller?

Jag var givetvis tvungen att googla problemet. Eftersom upprepade skrubbningar och dammsuganden inte fungerat, kanske vitkål funkar? Det påstår i alla fall en städexpert i TV4:s morgonsoffa. Det låter lite konstigt, men i alla fall rätt ekologiskt. Måste testas!

Ok, det verkar lite konstigt. Men värt att testa! Här är vår matta i mys-/gästrummet. Den högra delen har blivit vitkålad och dammsugad, den vänstradelen inte.Syns någon skillnad? Tveksamt. Fast kanske ändå. Den mer finfördelade versionen som ni kan se spår av på bilden fungerar faktiskt mycket bättre än TV4-expertens version.

Så, rekommenderar jag denna användning av vitkål? Jo, jag tror faktiskt det. Tror jag fick upp rätt mycket skit. Och framför allt: lite lagomfuktig vitkål gjorde susen på intrampade svarta fläckar! Jag blev nästan tv-shop-amazed när jag märkte detta,

3 thoughts on “Alternativ användning av vitkål

  1. Karin skriver:

    Kan du beskriva hur man gör när man vitkålar och vad för typ av smuts det lämpar sig för?

  2. […] fick frågan hur jag har gått tillväga när jag gned in vitkål i mattan igår. Alltså, jag gjorde inte detta för att jag är galen, utan för att jag fått tips från […]

Kommentera

