Diskmaskinen

Nu har jag och Mats bott i harmonisk välmåga tillsammans i en hel månad. Jag, som som vanligt förberett mig för det värsta, är enormt överraskad över hur bra det går. Och framför allt, hur mysigt det är att morgonmysa varje morgon innan det är dags att ta itu med världen utanför.

Den delen som kanske inte funkat så harmoniskt som vi velat är, oväntat nog, diskningen (eller, inte alls oväntat). Ett jävla tråkigt arbete som, om det inte görs, förstör glädjen i väldigt mycket. Men mina kloka föräldrar har tänkt till. De funderade på vad som de skulle kunna ge i inflyttningspresent som vi både ville ha och ha behov för. Mamma menar att den första bänkdiskmaskinen var den apparat som allra mest förbättrat deras relation, och jag är benägen att hålla med för egen del. Det är märkligt att en ganska åbäkig grej som tar upp en väldig massa bänkplats ändå kan vara så platsbesparande!

Det tog ett tag att hitta rätt adaptrar (Media Markt där vi köpte maskinen sålde givetvis fel till oss), men nu har vår bänkdiskmaskin varit i bruk i två dagar. Dock har den lett till nya diskussioner: vad ska man egentligen köra i maskinen? Mats menar att vi kan köra allt. Men jag menar att saker som är stora och i bästa fall kan definieras som ”lätt smutsade” (ex. durkslag och vanliga pastakastruller) inte borde köras i diskmaskinen. Det är slöseri med Moder Jord.

Så till syvende och sist kanske vi bara skaffar en ny apparat och ingen ny husfrid… fast nej, det tror jag inte. Och livliga diskussioner håller förhållandet vid liv🙂

3 thoughts on “Diskmaskinen

  1. Isbit EB skriver:

    Jag vill också ha en diskmaskin! Och en tvättmaskin i lägenheten…

    • EmmaLi skriver:

      Well, skaffa dig rika föräldrar då, kan väl inte vara så svårt?😛

      • Isbit EB skriver:

        Saken är ju den att jag per definition faktiskt har rika föräldrar. Dock tänker de inte köpa en lägenhet åt mig bara sådär. Vilket jag är ganska glad över :p

Kommentera

