Snörvel

Förkylningar är bland det tråkigaste jag vet. Jag får nästan alltid max en halv grads feber och rinnig näsa, vilket gör att jag är för frisk för att vara sängliggande, men för sjuk för att kunna göra något alls. Resultatet? Uttråkning.

Märkligt nog har jag varit ovanligt befriad från infektionssjukdomar under tiden jag varit gravid. Andra, kroppsegna grejer som migrän, illamående och ländryggsont är vanligt, men jag har av någon konstig anledning blivit förskonad minst två förkylningar som jag vanligtvis borde ha fått. Nu har jag alltså första förkylningen på över ett halvår, så jag borde kanske inte klaga. Men vad vore livet utan klagan? Jovisst, alldeles grått och tråkigt.

Som lök på den gnälliga laxen kan jag inte sova om jag inte kan andas perfekt genom näsan. Istället ligger jag och får panik över att slemhinnorna är så enormt svullna, och kan inte komma på någonting som hjälper. Men, fy den som ger sig. Efter att ha hävt ur mig all min klagan hos Mats kommer jag själv på vad jag ska göra.

I Sverige när man blir förkyld finns det två läkemedel att använda: ipren och näsdroppar. Men det förstnämnda får man inte äta som gravid, och mina ömtåliga slemhinnor börjar blöda även av bebis-koncentrationen av nässpray. Kul. För några år sedan lärde jag mig dock att koksaltlösning fungerar ganska bra, så nu blandar jag en deciliter kroppsvarm lösning och sprutar upp – men det funkar i ungefär fem minuter.

Så vad var det jag kom på? Jo, när jag bodde i Tyskland märkte jag en stor kulturell skillnad vad gäller förkylning. Så fort någon ens nämnde förkyldning hade alla minst fem egna huskurer som var dunder mot förkylningssymptom. Och särskilt en kur är helt fantastisk: förkylningsbad.

Det hela är mycket enkelt. 1. Köp hem eukalyptusolja. 2. Lägg dig i badet med eukalyptusolja. 3. Känn hur det plötsligt är enormt enkelt att andas.

Effekten är naturligtvis kortvarig, men det är ack så underbart att ligga i badet och omslutas av en angenäm doft av farmors halstabletter.

Nu hoppas jag i vart fall att förkylningen är borta till imorgon, alternativt att den inte sätter sig på halsen. Jag har nämligen fått hela 30 timmars jobb nästa vecka! Genom att vara uppbokad i telefon med random människor varenda eftermiddag/kväll samt söndag kommer jag att tjäna knappt 3 000 kronor brutto. Wow. Rik blir jag.

Kommentera

