Frisktandvården är ju faktiskt rätt bra!

Länge länge har jag undvikit den. Den hemska. Den dyra. Folktandvården.

För det borde vilken politiker som helst förstå: om någonting är gratis tills man är 20 och sedan helt plötsligt fruktansvärt dyrt, är detta någonting inget låginkomsttagare prioriterar. Liksom, tv-licens, tidningsprenumeration och tandvård är det som faller bort allra först.

Som gravid förväntas man få sämre tandhälsa. Dels beror det på att man börjar äta mer, sämre och oftare men det beror också på hormoner. Så jag visste att det var ofrånkomligt. Som den tråkmåns jag är önskade jag mig ett tandläkarbesök i födelsedagspresent (i oktober) och sedan dess har jag inte haft tid/glömt/förhalat att beställa tid. Men igår beställde jag tid hos den enda folktandvården som tar emot nya patienter, och förväntade mig en väntetid på 4-8 veckor. Döm om min förvåning när jag blev inbokad dagen därpå.

Efter att ha kört vilse några gånger kom jag till slut fram till folktandvården i grannstadsdelen, där jag blev mottagen av en trevlig tandläkare som påminde om komikern Valle från Rikets sal (OBS: bara dialekten var lik. Sketchen har INGENTING med vårt möte att göra. INGENTING.)

Resultatet? Efter ganska mycket pet kunde de konstatera att de flesta av mina tänder är u.a (utan anmärkning), samt att tand 2.4 saknas (fast det visste jag redan, jag var nämligen med när den drogs ut). Trots tandställningstråd och graviditet såg allt bra ut. Jag antar att det är en naturlig följd av att ha haft tandställning i fem år, varav dubbel räls i ett och ett halvt. Det är inte så lätt att fuska då, för då får man konstiga matrester i svalget när man ska sova.

Det hela gick på ett oväntat lågt pris, och min frisktandvårdsförsäkring är också rätt billig. 30 spänn i månaden första året, därefter 55 kronor. Jag har fått det på autogiro så jag slipper frestas att inte betala. På köpet fick jag också en rysligt ful frisktandvårds-tshirt, vit med ovanstående bebisrosa text. Men eftersom bebisrosa är Mats favoritfärg kan han få den av mig. Alternativt använder jag den som  nattlinne.

Så omdömet? Mycket bra. Det finns faktiskt ingen anledning att undvika tandvården. Och oavsett vad man tycker ideologiskt sett om att tandvården inte är lika billig som annan vård, har ändå nästan alla råd med 55 kronor på autogiro.

Kommentera

