Boktips: Happy Happy – en bok om skilsmässa

Det kanske låter hemskt att jag, nybliven sambo och blivande morsa, läser en bok om lyckade skilsmässor. Som om jag på en freudiansk nivå vill ut ur mitt förhållande – men det kan jag lova, så är inte fallet. Jag ser inte tvåsamheten som Det Ultimata Sättet Att Leva, utan som ett sätt bland andra. Och, som jag nyss sade till Mats, nuvarnde Emma vill inte att framtida Mats ska leva i ett destruktivt förhållande.

Happy happy (red. Katarina Wennstam & Maria Sveland) är en samling korta berättelser som kända svenska kvinnor skrivit om sina egna erfarenheter av skilsmässor.  Maria Sveland är särskilt känd för sin bok ”Bitterfittan” som kom ut fyra år innan Happy happy, och där hon redan skrivit om att hon inte känner till ett enda lyckligt par. Det får självklart stå för henne. Själv tror jag som sagt att livslång tvåsamhet är något som vissa trivs med, och många andra inte trivs med. Hur som helst är det inget självändamål!

Särskilt läsvärt tycker jag att Katarina Wennstams text om den ekonomiska (o)möjligheten att skilja sig, att folk inte bara håller ihop för barnens, utan för husets skull. Och det är tröstande och inspirerande att läsa att till och med Gudrun Schyman, trots att hon struntat i giftermålskonventionen, många gånger har hamnat i en stereotyp roll som ”den goda hustrun”. Det kan alltså hända den bästa!

Oavsett var du är i dina relationer är det här en nyttig och bra bok att läsa. Och till min egen Mats kan jag bara säga detta: Jag älskar dig för mycket för att inte skilja mig från dig om det är nödvändigt.

Kommentera

