Pension vid 75? Hellre jobb innan 30!

Allas vår favoritflintis Rai-rai (eller som han också kallas, statsminister Fredrik Reinfeldt) kom igår med ett utspel om att pensionsåldern borde höjas till 75. Och jag tänker i mitt stilla sinne: är det verkligen rätt prioritering?

Jag vet inte så mycket om pensionärer. Jag är ingen pensionär, jag känner knappt någon pensionär. Däremot är jag ungdom, ej längre arbetslös men kan mycket väl bli det på grund av icke-existerande trygghet i mina anställningar. Och jag känner en hel hög med människor i samma situation, som pendlar mellan a-kassa, soc och osäkra ungdomsjobb. Vi är i gott sällskap, en av fyra ungdomar är arbetslösa.

Är det verkligen då en höjd pensionsålder en vettig sak? Rai-rais tanke är att vi måste öka den arbetande delen av befolkningen. Vore det inte enklare att starta i andra änden? Pensionärerna är en försörjningsbörda, med 40+ års arbetsliv och lön därefter. 80-talisterna är mycket välutbildade, peppade att jobba under schyssta villkor och med ingångslön, inte slutlön. Hur som helst måste även 80-talister äta och bo. Det är inte billigare att betala våra socialförsäkringar, vår a-kassa och våra utbränningar, än att betala pension till utslitna, trötta kroppar som inte längre vill eller kan jobba.

Redan nu finns möjlighet att jobba efter 65. Men det ser värre ut med möjligheten att ha ett tryggt arbete innan 30. Regeringens ”satsningar” mot ungdomsarbetslöshet är rena skämt. De har inte hjälpt oss till trygga arbeten, bara McDonalds till skatterabatter, givetvis på välfärdens bekostnad.

Det är dags att sluta tönta runt, Rai-rai. Om du kommer med lite bättre förslag kanske någon som du vill hjälpa faktiskt också tar dig på allvar.

Kommentera

