Fyra dagar i lägenhet

Vi har nu bott tillsammans i fyra dagar, och saker kommmer så smått på plats. Det finns en del försvårande omständigheter. Till exempel klarar inte min rygg av att jag bär eller packar upp särskilt mycket, och Mats vill inte flytta sina möbler hit förrän imorgon. Det betyder att vi inte har överdrivet mycket möbler, eller porslin. I onsdagd hade jag gjort riktigt god lasagne åt vårt flyttlag, men vi hade varken glas eller tallrikar. Vi åt ur frukostskålar och drack ur ljusstakar…

Konstant kommer vi på grejer som behövs. Inköpslistan är en meter lång, och allt på listan är helt rimliga saker. Inte visste jag att behovet av kökssophink, diskpropp och duschdraperistång var så stort. Inte förrän man inte har det förstår man vad praktiska sådana grejer är.

Svinkylan ute märks även inomhus. Termometer ingick, så nu kan vi inte bara känna, utan också mäta att det är 15 minusgrader mitt på dagen. Växlarna på cykeln frös redan för en vecka sedan.

Kanske blir det bättre när vi får tag på gardinstänger och kan hänga upp gardiner? Inte så nedrans kallt. Jag gissar att lägenhetens storlek också gör sitt till. I ett 20-kvadratmetersrum fungerar ens egen kropp som en av de primära värmekällorna. Men här är lilla jag och Mats för små för att göra något avtryck varesig på värmen (dåligt) eller på koldioxidhalten (bra).

Rummet ekar enormt när de är halvtomma. Och grannarna ovanför går väldigt tungt. Det ena av dessa problem kommer inte vara något problem att göra något åt, men lyhördheten? Hur kul blir det för grannarna om Neelix får kolik? Eller inte vill sova om natten? Jag kan visserligen tycka att det är mer synd om oss än om grannarna om det blir så, men det lär ju inte bidra positivt till grannsämjan…

Kommentera

