Nyspråk på Arbetsförmedliingen

Arbetsförmedlingen är verkligen ett väldigt märkligt ställe. Kombinationen av deras oerhört tjusiga, spatiala lokaler med öppen planlösning, takfönster och palmer, och en ungdomsarbetslöshet på 27%, är rätt morbid. Nu för någon timme sedan var jag där och gick bland annat på Arbetsförmedlingens ”kundtoalett”. Ja, det stod faktiskt så! Förr var man arbets-”lös”. Det var ett för negativt ord, så då bytte man till arbets-”sökande”. Är det nya att man är ”kund på Arbetsförmedlingen”? Varför inte ”arbetsförmedlingsbrukare” eller kanske AMS-”intern”? Det låter ju mycket trevligare… Du kanske har ett ännu bättre nyspråksord?

I dag var mitt ärende dit dock avsevärt trevligare än vanligt. Jag var där på en intervju (eller ”intervju”) för ett jobb som ger upp till halvtid. Det är verkligen sjukt, hur jag har sökt och sökt och sökt jobb i tre månader. Jag har gjort personliga ansökningar på jobb efter jobb. Valt bort sömn för att söka jobb under fritid som jag inte haft. Först kom inget svar, sen kom inget svar, sen kom inget svar. Sen, igår, kom först en intervju till idag, och sen en till. Helt plötsligt har jag TVÅ ungdomsjobb som jag har stor chans på. Dessa har dessutom kompletterande arbetstid, så jag skulle eventuellt kunna jobba nästan heltid om jag ville.

Kommentera

