Ugnspannkakan som lurades

Som gravid är det rätt svårt att äta vettigt. I början av min graviditet vad jag tvungen att äta konstant, men kunde inte äta nyttiga saker. Det sägs att man ”naturligt” kommer ogilla alkohol och kaffe och bara kommer vilja äta bra saker, men det är inte sant. Aldrig har jag varit så sugen på folköl som i tidig graviditet, och i en lång period kunde jag i princip bara äta Pizza Margherita (vilket säkerligen var mitt undermedvetna som ville ha kalcium, fett och snabba kolhydrater). Innan har jag alltid ogillat köpepizza, bara ätit det i nödfall. Mina kryddiga linsgrytor försvann i förmån för sojakorv och potatismos, och inget kan stoppa illamående så bra som vit toast med smör. Jag började helt enkelt älska all mat som inte smakade något och hade snabba kolhydrater. Vegetabiliskt protein? Blä. Grönsaker? Nej tack.

Numera kan jag äta ganska normalt, förutom att behovet av sötsaker (inte suget, behovet) har ökat. Så hur ska jag få i mig vettiga näringsämnen samtidigt som hjärnan och magen luras att tro att det är godis? Jo, pannkaka såklart!

Lurig ugnspannkaka
4 ägg, för proteinets skull
4 dl mjölk, för kalciumet
1/2 dl rågflingor, för fibrerna
1 1/2 dl vetemjöl, av ingen speciell anledning
1 krm salt, för det måste man ha i mjölbaserad matlagning
2 msk rårörssocker, så slipper man ha sylt på
ca 10 bitar hackad fryst spenat, för kalciumets och lite järnets (och smakens, tro det eller ej!) skull
valfria frukter, för att slippa sylt (och för antioxidanter och allt vad det heter)
en klick smör

Gör en pannkakssmet på vanligt sätt. Låt den stå ett tag, så rågflingorna löser upp sig. Häll i spenaten tinad eller ej. Om den inte är tinad tar det ungefär en kvart innan den fördelat sig jämnt.
Medan du väntar på spenaten och rågen, sätt ugnen på 225 grader. Lägg en klick smör i formen, ställ in formen i ugnen. Gå och spela piano, vattna blommorna eller läs en bok ett tag. När smöret smält i formen, ta ut formen, fördela smöret någorlunda. Lägg i frukt. Jag tog frysta hallon och skogsblandning samt grapefrukt. Skippa grapen, annars funkar nog allt. Finrivna morötter funkar faktiskt jättebra som sötningsmedel, om man vill strunta i rörsockret.
Häll på smeten i den varma formen. På det här sättet kommer även botten bli god och knaprig, eftersom pannkakan även bakas underifrån. Låt den stå inne lagom länge, ungefär 20-25 minuter.
Ta ut ur ugnen, ät som den är varm eller kall.

Så, om du behöver lura dig själv att äta något som är ganska nyttigt, men också lite snabba kolhydrater, är det här ett bra alternativ.

PS: Det kan hända att jag lägger upp matbilder här. Men jag lovar högtidigligt att aldrig baka och fota cupcakes!

Kommentera

