Fackförbunden

Allt färre ungdomar är med i facket. Lite då och då varnas det i medierna för detta, att vi unga inte organiserar oss. Att det är ”ute” med facket, och att 80-talisterna är för ”individualistiska” för att vilja kämpa tillsammans. Vi vill tydligen inte ha kollektivavtal utan individuell lönesättning.

Jag suckar och bläddrar, resignerad över den dåliga analysen.

Jag har tidigare skrivit om hur omöjligt det är att göra ett informerat val av försäkring. Jag borde även gå med i en fackförening, och där känns det lika hopplöst. Jag förstår inte vad de kan erbjuda mig!

Hittills har jag varit studerandemedlem i Journalistförbundet. Men om jag inte får något journalistjobb inom sex månader (och det är uppenbart inte troligt) kommer de kicka ut mig. Jag tycker det är rätt konstigt. Är inte fackförbund till för att stå enade, hjälpa de svaga och kämpa för allas rätt? Istället blir facken ännu ett ställe för vår föräldragenerations inbördes beundran. Mitt intryck av Journalistförbundet hittills är att det är till för att fast anställda ska fortsätta ha det bra. Vikariernas och frilansarnas situation sägs vara prioriterade, och jag vet för lite för att kunna säga något om det. Men jag tvivlar. Jag tror inte att vår föräldragenerations solidaritet sträcker sig så långt som till deras barn.

Hellre går jag då ut självmant än är med i ett förbund som ändå inte vill ha mig.

Men då blir frågan: vad ska jag välja istället? Vilket förbund organiserar arbetslösa akademiker? Vart ska högutbildade människor med osäkra timanställningar inom telemarketing eller medlemsvärvning vända sig? Svaret är: ingenstans. Vår verklighet är enormt långt ifrån de fasta anställningarna, eller ens de långvariga vicken. Vi innefattas inte av någon företagshälsovård eller anställningstrygghet. Om vi blir sjuka är det synd om oss.

Om inte ens fackförbunden vill stå för vår sak är det ju inte så konstigt att det ser ut som det gör.

Kommentera

