På Arbetsförmedlingen

I förrgår var det dags att skriva in sig på Arbetsförmedlingen (AF) Kultur. Vad som är skillnaden på att vara inskriven där eller på den vanliga Arbetsförmedlingen var för mig ganska vag. Jag visste bara att AF Kultur ligger i Malmö, och att man inte får vara med om man inte uppfyller vissa krav. Jag tänkte väl i mitt naiva sinne att de skulle ha någon starta eget-kurs för kulturarbetare eller liknande. Vanliga AF har nämligen bara fortbildning för folk som inte gått ut gymnasiet, och har därför ingenting för majoriteten av den unga befolkningen.

Det visar sig att det som är skillnaden på AF och AF Kultur är att man på det sistnämnda stället har rätt att kalla sig journalist i AF:s databas. Däri ligger hela skillnaden.

Så kom det ut någonting annat ur mötet på AF Kultur? Jo,  jag fick träffa en snäll men uppgiven handläggare som bara bekräftade det jag redan visste: journalistbranschen är svår, och just nu är den helt omöjlig. Vidare: det går att få okvalificerade jobb, men bara om man har tur. Det konkreta råd jag fick var att gå till soc, för man kan ju ansöka även om man vet att man inte har rätt till understöd.

Det är intressant att till och med handläggarna på Arbetsförmedlingen är så uppgivna.

Kommentera

