Ett livstecken kan vara så välkommet

Det finns nog få tillfällen då man gör sin pappa glad när man sparkar honom i örat, men igår var ett sådant tillfälle. Tre gånger i går kväll sparkades Neelix väldigt tydligt, sen somnade hen väl om. Den andra gången det hände låg Mats med örat mot min mage, och fick känna och höra sin bebis för första gången.

Det är oerhört skönt att det var just igår som bebisen hörde av sig första gången. Tidigare på dagen blödde jag pyttelite, och fick full panik. Ingenting jag skulle få gjort gick längre. Jag tänkte bara en sak: sjukskrivning. Vill Inte.

Hela min plan när det gäller den här bebisen bygger på att 1. Jag är frisk, 2. Neelix är frisk. De flesta kvinnor är sjukskrivna under graviditeten, men bara några få veckor i slutet. Jag vågar knappt tänka på vad som skulle hända om jag var tvungen att vila i 20 veckor. Inget jobb, ingen träning. Jag skulle inte ens få hjälpa till under min egen flytt! Och framför allt skulle jag tvingas leva på allmosor från föräldrarna under massor med månader. Sjukpenningen räcker inte ens till att täcka hyran.

Alla dessa tankar rann genom mitt huvud under de två timamr som jag försökte nå Barnmorskemottagningen. Jag ringde åtta gånger, under deras telefontid, utan att bli kopplad. När jag väl kom fram gjorde barnmorskans extremt lugna attityd att jag kände mig säkrare. Rådet de gav mig var att vila, och det har jag gjort. Bebisen lever i allra högsta grad, och det finns ingen anledning till oro. Men under de två timmarna innan barnmorskan svarade hann mitt hat för Anders Borg fördjupas ännu mer. Det blir så tydligt vad hans utopi för Sverige är.

Sköt dig själv, skit i andra och se till att födas i en rik familj.

Kommentera

