Tänk om…

Varför ser det ut såhär? Jo, för att ledande politiker har bestämt det. Av ideologiska skäl. Och vad jag vet finns heller inga förslag från något håll att höja golven i exempelvis föräldrapenningen. Det vore inte dyrt att ge någon tusing extra till föräldralediga utan tidigare inkomst. I alla fall inte i jämförelse med vad samma personer skulle kosta om de skaffade barn senare.

Ponera att jag hade bestämt att jag inte hade råd att få barn nu, och aborterade barnet. Ponera att jag hade fått ströjobba i några år, för att om exempelvis nio år få ha en fast inkomst. Nu vill jag ha barn! Men jag är 32. Säg att jag inte kan få barn längre. Säg att det bara går med IVF, Ett försök privat kostar runt 20 000, så vi gissar att det kostar så mycket för landstinget också. Säg att vi lyckas efter bara två försök, då har vi en extra kostnad för det offentliga på 40 000 kronor.

Vidare är min kropp sämre rustad, och jag måste vara sjukskriven de sista tre månaderna. Eftersom jag har en förväntad inkomst får jag 80% av den i sjukpenning. Där går ungefär 30 000 till i offentliga medel, i jämförelse med hur det är nu för mig.

Sen kommer barnet, och föräldrapenningen ligger på 80% av lönen åtta månader innan barnet kom. Mellan tummen och pekfingret kanske ytterligare över 100 000 kronor. Lågt räknat.

I detta påhittade, men fullt rimliga fall, skulle graviditeten bli 170 000 kronor dyrare för farbror staten än vad min är.

Jag tycker det vore rimligt att några få tusenlappar av de som jag sparar in år samhällseknomin också tillkommer mig. Ett högre golv i föräldraförsäkringen skulle göra att fler behöll eller skaffade barn i ung ålder.

Det skulle gagna oss alla. Men av ideologiska skäl är det tydligen omöjligt.

2 thoughts on “Tänk om…

  1. joffa skriver:

    Tänk om du hade jobbat istället för att lekt aktivist i tyskland eller istället för svartjobb skaffat dig något vettigt arbete. Vi som jobbat oss till vår sjukpenning och våra bidrag, ska vi bara se på när en liten tjej som inte gjort ett skit för sverige bara suger ut bidrag ur staten. Vi som betalat skatt och gjort oss förtjänta av bidrag förtjänar det bättre än dig. Det finns massa av jobb, bara att de ”fattiga” inte vill ta ett städjobb eller jobba på McD och om jag känner dig rätt så skulle du aldrig sätta din fot på något multinationellt företag. Vakna, det finns jobb därute och vi andra har inga problem att överleva. Jag började jobba när jag var 15, tack vare det ville andra företag anställa mig eftersom de såg att jag var arbetsvillig (ingen svågerpolitik alls). Idag har jag en bra lön, 2 lägenheter i göteborg, bil, äter bra och mår bra. Jag har jobbat för min levnadsstandard och det är bara tack vare mig själv som jag kommit så långt. Jag tog aldrig några CSN-lån eller ens använt någon A-kassa när jag vart mellan 2 jobb. Men den dagen jag behöver det så vet jag att jag förtjänat det! Vill man få något så måste man skita ned sig en aning.

  2. Karin Lindholm skriver:

    Fy vad fräckt av joffa. Det är ett slitgöra att plugga också (i olika grad beroende på inriktining) och det är av stor vikt att det finns både människor som vidareutbildar sig och sådana som inte gör det.
    Vidare är argumentet om att inte ha jobbat för att man är ”en liten tjej” helt ovidkommande: En ung mamma har förvisso inte jobbat så mycket när hon får barnet, men kommer istället att jobba mer efter att barnen växt upp. Den totala mängden arbete blir lika stor.

    Joffa, jag föreslår att du drar ner på dina nedvärderande och smutskastande formuleringar och håller dig till strikt argumentation. Det är så himla otrevligt på alla kommentarsställen på nätet. Försök vara lite sjysst även när du är upprörd.

Kommentera

