19 veckor med en parasit i magen

Idag har jag kommit in i vecka 19. Det betyder att jag inte längre har rätt att abortera utom vid synnerliga skäl. Mitt barn är friskt och väger mer än 200 gram. Dessutom är det efterlängtat, och jag är glad att det inte finns någon återvändo längre. Men mycket kan hända. Än är det över en månad till då barnet har potential att leva utanför min kropp. Och ännu kommer det leva som en liten gullig parasit på min kropp.

Hur kan du säga så om ditt eget barn? Graviditet är något naturligt och välkommet, inte någon parasit!

Kan jag visst säga. Wikipedias definition av parasitism är denna:

Parasitism är en form av symbiotiskt förhållande mellan organismer där den ena organismen, parasiten, utnyttjar värdorganismen för egen vinning på ett sätt som skadar värdorganismen.

Värdorganismen, dvs jag, kommer med stor sannolikhet att få bestående skador. I västvärlden kan man ha problem med vanliga sjukdomssymptom, som trötthet, humörsvängningar, högt blodtryck osv osv. Bestående skador innefattar till exempel höftproblem, strimmor på magen och analinkontinens. De flesta kvinnor i världen löper stor risk att dö på grund av graviditet, och det måste väl ändå ses som en typisk skada på värdorganismen?

Min bebis är otvivelaktigt en parasit. Men jag vill ha henom ändå!

Just nu orsakar min parasitbebis knappt några problem, utan har snarare ovanligt mycket energi. Det är tydligen vanligt i andra tredjedelen av graviditeten. Om några veckor kommer jag bli trött och hängig igen, i bästa fall. Eller så blir jag sjukskriven, med dagpenning på 180 kr/vardag brutto.

2 thoughts on “19 veckor med en parasit i magen

  1. Sven skriver:

    ” Artikeln handlar om en grym felprioritering i de offentliga finanserna, och hur de påverkar en individ, mig. ”

    Igen,

    Har du lust att förklara för oss trögfattade vad din poäng är med artikeln ?

    Du är gravid med ett önskat barn. Du är arbetslös och nyutexaminerad och levt på marginalerna.

    Hur exakt menar du att du är berättigat för speciella bidrag från skattebetalarna ? Jag förstår inte riktigt ?

    • EmmaLi skriver:

      Hej Sven,
      jag har aldrig påstått att jag ska vara berättigad till speciella bidrag, däremot att det är galet att jag inte har rätt till något över huvud taget. Läs nästkommande inlägg så kanske det blir klarare hur jag tänker.:)

Kommentera

