Förstasidan på Newsmill!

Ja, nu är min Newsmillartikel publicerad. Mitt korrekturläsarhjärta går lite sönder när jag ser alla bokstäver jag missat och Newsmill inte korrigerat, men på det hela taget är jag väldigt nöjd🙂

Låt kommentarerna flöda! Här är hela texten:

Mest rationellt att abortera mitt önskade barn

”Jag är 23 år. Rent biologiskt har jag den ideala åldern inne för att skaffa barn. Jag har länge velat ha barn, men ändå var det ingen självklarhet att behålla det när jag blev gravid. Samhällssystemens uppbyggnad gör det nämligen till ekonomiskt vansinne att skaffa barn just nu.

Jag är nyutexaminerad journalist, och på pappret en kompetent och eftersökt person. Men för er som inte vet det, Arbetsförmedlingen är full av unga, kompetenta, arbetsföra människor med uppgiven, hunsad uppsyn. Jag är högst motiverad till att skaffa ett jobb, och då pratar vi inte om någon tillsvidareanställning med potential till befordran. För många 80-talister är inhopp i någon vikariepool en ouppnåelig dröm. För mig är det dessutom en fullkomlig nödvändighet. Min rätt till stöd från det offentliga ligger nämligen på närmast amerikanska nivåer.

Eftersom jag studerat hela tiden sedan studenten har jag inte rätt till alfa-kassa. Sjukpenning om graviditeten blir jobbig kan jag se i stjärnorna efter. Eftersom jag levt sparsamt har jag inte rätt till försörjningsstöd heller. Det känns inte bra att veta att om jag hade supit upp hela mitt studiemedel hade jag hade haft rätt till stöd från kommunen nu.

De få sparslantar jag har behöver jag till när bebisen kommer. Min föräldrapenning ligger i golvet, och tillsammans med bostads- och barnbidrag motsvarar den svenskt existensminimum. Detta förutsatt att den eventuella lägenhet man i bostadsbristens Sverige kan få tag på är osedvanligt billig.

Förstår du vilket sjukt beslut jag tagit? Unga människor har inte råd att skaffa barn. Därför gör de det inte heller. Ändå har jag gjort helt rätt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Jag kommer aldrig belasta ansträngda regionbudgetar med provrörsbefruktningar. Jag kommer, statistiskt sett, inte kräva mycket vård alls, i jämförelse med en äldre förstföderska. Hög nativitet är bra för samhället sägs det. Vem ska annars ta hand om vår åldrande befolkning?

Ändå blir jag straffad av socialförsäkringssystemen. Ju mer jag sätter mig in i det, desto klarare blir bilden. Det rationella hade varit att abortera mitt oplanerade, men önskade, barn.

Det vore så enkelt att göra något åt det här. En sjukpenning, vore det så svårt att skaffa fram? Något som helst stöd åt arbetslösa gravida, vore det verkligen en dålig idé? Att höja min föräldraförsäkring med några tusenlappar skulle kosta staten en spottstyver i jämförelse med alla dyra barnlöshetsbehandlingar. Om samhällets ekonomiska stöd för unga, studerande och oetablerade föräldrar ökade, skulle fler våga behålla oplanerade och önskade barn, eller aktivt välja att bli föräldrar tidigt. Det skulle hela samhället tjäna på.”

One thought on “Förstasidan på Newsmill!

  1. Sanne (Mats kursare) skriver:

    Jättebra och intressant artikel Emma!

Kommentera

