Vadå ”Plus Size”?

Jag läste just den här oerhört intressanta Daily Mail-artikeln om ett uppmärksammat reportage i en tidning med plus size-modeller.

Stopp och belägg. Vad menas egentligen? På vilket sätt är den här kvinnan plus size? På vilket sätt uppfyller hon inte normen som ”vacker kvinna”? Hur? Var? Jag förstår inte, för jag kan verkligen inte se det. ”Plus size” är för mig någon som är överviktig, alltså har ett BMI över 25. På den här bilden står en hälsosam kvinna, kanske med 22-23 i BMI. När man googlar henne, Katya Zharkova, är tydligen det allra viktigaste med henne att hon har size 12, storlek 42.

Dålig arbetsmoral och TV3 är en farlig kombination för mig. Det har gjort att jag följt amerikanska Top Model i många säsonger. En av deras största namn genom tiderna är Toccara Jones, ”som ser ut som en riktig kvinna”. Hon är ”stor”, hon är ”livsnjutare” hon har ”afroamerikanska former”, hon är stolt ”plus sizare”. Kolla på bilden intill. Det enda som är stort på Toccara Jones är brösten. Faktiskt. Att påstå att hon är ”plus size” är bara idiotiskt.

Ändå är den här idiotin förhärskande, vilket är vad artikeln ovan handlar om. Ett gäng jättefina nakenbilder på Katya Zharkova ackompanjeras av exempeltexter om hur modellindustrin förändrats. Att trots att 50% av alla kvinnor (vilka ”alla” är specificeras inte) har storlek 44 eller uppåt, säljer de flesta kedjor inte sådana storlekar. Att de flesta modeller uppfyller kroppsmassekriterier för anorexia. Att  en ”plus size-modell” numera definieras som någon i storlek 36 eller uppåt. Om vi utgår från att de flesta plus size-modeller har en modellängd på 175 cm och uppåt, kan vi slå fast att man kan vara underviktig och ändå räknas som stor modell.

Ett sådant kvinnoideal är ingenting jag står för. Men den bittra sanningen är att även jag, frigjord och normkritisk, påverkas negativt av den här bilden. Även jag tänker att jag skulle bli lyckligare med plattare mage. Jag är hemligt nöjd över att jag hittills knappt gått upp två kilo på 18 veckors graviditet, och ännu inte fått några kosmetiska skador på kroppen. Men vad fan gör ett gäng strimmor på magen?

Kommentera

