De välmenande råden

Häromdagen började en kompis som jag inte hört av på ett tag chatta med mig på msn. Han gratulerade mig till graviditeten och framförde ett välmenande råd:

”Se till att inte stressa för mycket, då får barnet adhd!”

Och ja, jag vet att det bara är välmenande och att han bara vill vara snäll. Men med mina nya journalisthormoner som spökar i hjärnan röt jag ifrån. Sådana ”välmenande råd” är inte ok på väldigt många principiella plan.

1. Vad tror han att han kommer tillföra med detta råd? Jag har varit gravid i flera månader, är det så svårt att tro att jag inte redan vet detta, har läst det i femton böcker och fått råd av barnmorskor om att stressa mindre? Tror han inte att jag själv känner av mitt höga blodtryck och vet att det är farligt?

2. Tror inte han att jag skulle stressa ner om jag kunde? Men mitt liv tillåter inte det. Tack och lov har jag inte längre något heltidsarbete som jag tågbendlar två timmar om dagen till. Jag slipper också producera två radioprogram i veckan på fritiden, och har antagligen (tyvärr) ingen kör som ställer krav på mig. Däremot har jag andra, latenta stressmoment över mig. Hur ska jag få tag på nästa hyra, hur ska jag etablera mig på arbetsmarknaden? Kommer jag bli långtidsarbetslös, tjock och miserabel i min mammaroll? Sådana stressmoment är sju resor värre än att jobba för mycket. Jag skulle mycket hellre vilja leva utan dem, men nu är det tyvärr inte jag som bestämmer över min försörjning.

3. Om mitt barn får adhd, är det Inte Mammas Fel. Adhd får man av ett mycket komplicerat samspel av arv och miljö. Att någon enstaka studie möjligtvis utpekar graviditeten som en viktig anledning, lägger bara onödig skuld och skam på mamman.

Och det är det som är problemet med alla ”välmenande råd”. De tillför i de flesta fall ingenting alls, och är till för att påföra skuld och skam. Så alla välmenande, snälla människor, tänk noga efter innan ni kommer dragandes med råd!

3 thoughts on “De välmenande råden

  1. åka skriver:

    Ah, du kommer garanterat att få ännu fler ovälkomna råd när barnet är fött. Folk tänker helt enkelt inte på hur sådana saker landar, utan säger det därför att de tror att det förväntas. Tyvärr.

    Bra att du säger ifrån i alla fall, så kanske den attityden förändras.

    Det kommer nog att gå superbra för er!

    • EmmaLi skriver:

      Ja, det är väl bara att le och vara förstående för att de här människorna bara vill vara snälla. Om det är läge går det dock utmärkt att ta en diskussion om det ur ett samhällsperspektiv…

  2. […] Jag har tidigare skrivit om hur störande det är med “välmenande råd” om hur jag som gravid borde bete mig. Underförstått: en gravid person borde anpassa exakt hela sitt liv efter barnet, och allt som inte är bevisat fullkomligt riskfritt borde man som ansvarstagande gravid avstå ifrån. Det kan handla om att inte jobba för mycket (och “för mycket” är givetvis en subjektiv uppfattning av någon annan, inte av den gravide), eller inte äta eller dricka vissa saker. […]

Kommentera

