Min första anmälan till Granskningsnämnden

Jag vet inte om det är journalistiken eller hormonerna som har gjort det. Jag säger ifrån mycket oftare nu än innan. En väldigt positiv sak!

Jag såg Rapport (eller Aktuellt, är ju samma program) vid 18-sändningen idag, och blev väldigt upprörd över sättet de framställde vargjakten. Förra årets vargjakt var en stor skandal. Rovdjur är viktiga, men existerar knappt i vår natur. 12 vargar tillät myndigheterna 12 000 jägare skjuta. Det tog en förmiddag, sen var kvoten fylld. Efteråt obducerades vargarna. Anledningen som Naturvårdsverket uppgivit för att få skjuta vargarna var nämligen att de mådde dåligt och var inavlade. Obduktionerna visade att inte ett enda av dessa djur var inavlat. Hela jakten fördömdes av en enig vetenskaplig expertis redan förra året.

Att då låta mer än dubbelt så många, 32 stycken, vargar skjutas i år är inget annat än en stor skandal och ett slag i varje naturväns ansikte.

Men vad var SVT:s, den fria och oberoende televisionens vinkel? Jo, att det var synd om jägarna som inte fick skjuta tillräckligt många vargar. Trots att alltså hela vargjakten som företeelse döms ut av alla experter. Jägaren i inslagen fick inte en enda kritisk fråga, och ingen som inte tyckte som han fick uttala sig.

Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Dåliga journalister finns det gott om, men det här har fått min hormonpåverkade hjärna att anmäla inslaget till Granskningsnämnden. Och det känns bra. Även om jag inte själv kan påverka den ganska märkliga nyhetsredaktionen på SVT, är det i alla fall en sak som känns bra för mig själv. Och, jag vill att mitt barn, till skillnad från mig, ska växa upp i ett land som har skogar i balans. Mitt miljöengagemang har varit stort länge, men det är dags att det blir aktivt igen också.

Kommentera

