Det är en människa!

Nu är det äntligen bekräftat: det är ingen björn, ingen cancersvulst ingen liten kull med kattungar som ligger i min mage. Det var väl egentligen ingen som misstänkte det, men jag är faktiskt lite lättad. Jag har sett för mycket sci-fi för att inte låta sådana tankar löpa runt i huvudet…

Apropå sci-fi, det är uppenbart varifrån den schweiziske konstnären HR Giger har fått inspiration till sitt monster. Den freudianska (dokumentär-)filmen Alien kom till precis efter att ultraljud blev standard, och i vissa vinklar ser ett 18-veckors bebishuvud ut precis som utomjordingen i John Hurts mage. Förstår du inte vad jag syftar på? Kolla på klippet nedan. Sann förväxlingshumor, blivande föräldrarna Steve och Susan tror att snubben här i gynekolog, när han i själva verket äger en science fiction-bokhandel…

Tyvärr fick vi inte med oss någon Alien-bild hem, barnmorskan valde mest små söta bilder med en gullig hand i fokus. Men en liten bild av en fot fick vi med!

(Här är plats för bild, men jag missade att sätta minneskort i kameran, så ni får ge er till tåls!)

Min bebis har ett imponerande starkt hjärta och en kroppspulsåder lika tjock som ryggraden (så vitt jag såg). Jag trodde att man bara skulle ta en profilbild och sen var det klart, men hon rotade runt och tittade på bebisen ur alla möjliga tänkbara vinklar. Det var spännande! Och barnmorskan tittade inte efter könet, även om hon använde ett könspronomen (alltså han/hon) vid ett tillfälle. Hoppas det inte var en försägelse.

En dum sak: när Mats frågade saker svarade barnmorskan till mig. Hon tittade honom knappt i ögonen någon gång. Och doktorn som kom in lite senare var lite bufflig. Jag uppfattade också att doktorn hade en otrevlig ton mot barnmorskan. Kan vara inbillning, men jag tycker inte om att se sånt.

Nu vet vi förresten också hur barnet blev till. Kopparspiralen syntes tydligt på ultraljudet, och sitter 1,5 cm för långt ner. Där gör den ingen speciell nytta… Jag antar att det är nackdelen med p-medel som är implantat, man kan inte kontrollera själv om de funkar som de ska.

Kommentera

