Stå inte ut med illamående!

Bara några dagar efter att jag fick reda på att jag var gravid, började jag må illa. Jävulskt, förskräcklig sjösjuka, som bara kuna lindras av konstant ätande. Det var faktiskt så illa att jag övervägde abort bara för att bli av med det jävla illamåendet. Men det blev bättre, eller i alla fall annorlunda. Efter några veckor övergick det till att komma vid yogaträning, eller

Illamåendet hade fortfarande inte gått över i vecka 14, då som det förväntas vara helt borta. Istället fick jag nöjet att spy varje kväll, och ibland även vid tandborstning.

Jag ringde barnmorskemottagningen. Min egen var inte där, och barnmorskan jag pratade med hittade inte min journal. Men hon började genast prata om medicin och sjukskrivning. SJUKSKRIVNING? Aldrig i livet, tänkte jag. Som student har man ju inte rätt till sjukpenning, så sjukskrivning skulle innebära fattigdom och misär. Plus, det var mest när jag arbetade eller stressade, (eller gick, eller tränade, eller åt, eller inte åt) som jag mådde illa. Hur som helst fick jag snabbt ut min medicin. Lergigan comp används främst vid drogavvänjning, men även vid graviditetsillamående.

Aldrig har jag väl varit med om en bättre medicin. Var jag verkligen tvungen att stå ut med åtta veckors vånda när det var så här enkelt, och biverkningsfritt, att göra sig av med det? Den enda vanliga biverkningen är muntorrhet. Jämför det med ett vanligt p-piller, där vanliga eller mycket vanliga biverkningar är depressioner, minskad libido, huvudvärk och viktökning. Detta prackar våra barnmorskor gärna, och ofta utan förundersökning, på oss från tidiga tonåren till klimakteriet. Men illamåendemedicin till gravida som mår illa? Kunde jag inte fått det tidigare? Jag kan lätt betala tre spänn om dagen för att inte må som en svulten kalv på en brigg på Atlanten.

Men det är klart, kvinnor ska må lite kass i samband med graviditeten, det gör dem till bättre och mer självuppoffrande mödrar och förbereder för vakande nätter några månader senare. Plus att kvinnor så gärna står ut med vilken skit som helst, för de får ju en så fin belöning efteråt…

Kommentera

