Boktips: Egalias döttrar

Som det luriga fruntimmer jag är hade jag en baktanke med Mats’ julklapp nu senast. Jag gav honom tre böcker, alla på temat feminism, barn och partnerskap. Den första, Mats Kamp, har han precis läst ut, och den har jag redan bloggat om.

Andra boken jag gav honom är en av mina stora favoriter: ”Egalias döttrar” av Gerd Brantenberg (som bara kostar 39 spänn via postorder). Egalia är, precis som Norge (originalspråket är bokmål) ett demokratiskt, högindustrialiserat land.

Skillnaden är att Egalia är ett matriarkat, det är kvinnorna som bestämmer och männen som är underdåniga. Brantenberg vänder på de flesta företeelser. Hon gör briljanta ”logiska” förklaringar till varför det är ”naturligt” att män tar hand om barn (”Det är trots allt män som avlar barn”). Hela samhället är anpassat efter kvinnor, språket och religionen bygger på det feminima. Män har på pappret lika rättigheter, ”men dam måste vara realistisk”. Det är en oerhört fascinerande värld! Boken belyser orättvisor på ett nyskapande och humoristiskt sätt. Den skrevs för 40 år sedan, men är ändå fortfarande skrämmande aktuell.

”Egalias döttrar” är en total, humoristisk mindfuck. Oavsett vad du tidigare tyckt och tänkt  om könsroller kommer du fä dig en funderare, bli provocerad och skratta högt.

One thought on “Boktips: Egalias döttrar

  1. […] som förändrat mitt liv mest: Egalias döttrar av Gerd Brantenberg som jag skrivit om tidigare. Eller nej förresten, Anarkistiska minnen av Emma Goldman. Hon är en verkligt modig person och […]

Kommentera

