Leva loppan på AMS

Idag har varit myndighetsdag och jag har bland annat avlagt mitt första besök på Arbetsförmedlingen. Jag inte arbetslös, inte förrän om fyra dagar, men jag tänkte att det var lika bra att få det överstökat.

Finns det något mer deprimerande ställe än Arbetsförmedlingen? Jag är tveksam. Jag blev förvånad över hur mycket folk som var där, unga, friska människor med uppgiven blick. Det var snabb ruljans på folk, fast jag inte hade bokat tid behövde jag vänta ungefär fem minuter på att få en handläggare.

Det tog säkert över en kvart innan jag började gråta där inne på kontoret. Det är de vana vid, berättade handläggaren när hon hämtat papper och ett glas vatten. Trots det har de ingen näsdukshållare på kontoret. Dåligt!

Min handläggare var ungefär lika optimistisk över min situation som jag själv. Men hon var rätt trevlig och gav mycket information på ett tjusigt sätt. Bland annat sade hon att jag borde bli inskriven på Arbetsförmedlingen Kultur, men att jag, trots fil. kand. i journalistik, kanske inte blir mottagen där. Men det vet man aldrig, besked kommer inom en vecka.

Jag har redan nu fått ett klart besked, och det är att mitt sociala skyddsnät är ungefär lika väl utvecklat som en amerikans. Det vill säga, jag har inte rätt till en spänn i finansiellt stöd. Alfa-kassan, som jag i några dagar trott att jag kanske kan få, är inte aktuell. Soc får jag inte eftersom jag är för sparsam. Både jag och Mats är ”för rika”… Många andra studenter super bort sitt studiemedel, jag har valt att vara spara dem. Det känns sådär att veta att om jag hade supit lite mer hade jag haft rätt till understöd från kommunen.

Eller jo, jag kan faktiskt få pengar från AMS. Om tre månader, om jag fortfarande är arbetslös och inte är inskriven på universitetet kan får jag imponerande 2 700/månaden från den statliga jobbgarantin. Då är det ungefär åtta veckor kvar innan bebisen kommer, och jag hoppas VERKLIGEN att jag åtminstone lyckats skaffa ett brödfödejobb innan dess.

Kommentera

