Den ofina frågan

Jag har inte berättat för alla på mitt jobb att jag är gravid. I början var det för att jag inte ville att det skulle påverka bedömningen av mig, och än mer för att undvika att bli diskriminerad på arbetsmarknaden. Dock kom ämnen barn upp på många luncher, och flera chefer var tydliga med att graviditet inte alls behövde vara ett hinder, utan till och med kan vara en fördel (!?). Min mage syns såpass mycket att folk säkert har tänkt på det, och sannolikheten att få vidare vikariat är. på grund av det dåliga läget, så nära noll som det går, med eller utan mage.

En omtänksam kollega gav mig en krönika han skrivit för sex år sedan i Lundagård. Den handlade om osäkerheten som vikarie och hur den berömda ”foten” som skulle in på arbetsmarknaden skulle in. Jag blev inte klokare efter att ha läst den, men var väldigt glad att han tänkt på mig. Han sade som de brukar säga här, det tar ett tag men det löser sig med tiden. Då sade jag att jag inte hade mycket tid, för jag ska ha barn i juni.

Härpå följde ett gäng med gratulationer från alla redaktionens hörn. En av redaktörerna frågade direkt: Var det planerat?

Detta är en rätt vanlig fråga. Med tanke på min ålder och situation är den högst relevant, det är säkerligen det första som kommer upp i huvudet, och många undrar helt uppriktigt. Men är det verkligen fint att fråga? Rent objektivt sett är det en oerhört privat, finkänslig fråga. I de flesta andra sociala sammanhang vore det inte riktigt ok med ”apropå ingenting, när du ligger, vad brukar du köra på för skydd?”. Glömde ni kondomen? Eller sprack den? Kanske slarvade ni helt?

Jag frågade rakt ut om det verkligen var fint av honom att fråga. Sen kom jag på att det var ofint av mig att påpeka att det var ofint av honom. Jag menade givetvis min fråga på en rent filosofisk nivå, men jag fick min kollega att känna sig rätt dum… vi bad varandra om ursäkt flera gånger efteråt.

Frågan är alltså inte jobbig för mig. Hela den här bloggen bygger på att jag inte skäms för det faktum att jag är oplanerat gravid. Det är högst vanligt att bli med barn på det sättet. Historiskt sett har det inte funnits många preventivmedel, och inte ens kondom är 100 procent säkert.

Kommentera

