Träning för hälsan?

Träning har blivit ett speciellt kapitel i mitt liv efter att jag blivit gravid. Bara några dagar efter att jag gjort ett positivt test blev jag konstant illamående, vilket i princip gjorde träning omöjligt. Inte kul. I perioder klarade jag knappt av att promenera eller cykla. I jämförelse med mitt vanliga liv, fem träningspass i veckan, cyklande överallt, var det väldigt annorlunda. Nu i efterhand vet jag att det finns bra och biverkningsfri medicin (i alla fall på mig), som jag definitivt kommer be om direkt om jag blir gravid igen. Det hade gjort allt så fruktansvärt mycket enklare.

Mitt fokus för träningen har bytts. Jag har länge haft hälsan som det viktigaste målet, men det är väldigt svårt att komma undan utseendehysterin. Hur mycket jag än försökt att intala mig själv att målet med träningen är att ha full rörelsefrihet även som 80-årig tant, finns ändå den dumma idén om att jag säkert blir lyckligare med BMI 21 än med 23. En övning som ser till att min naturliga svank hålls borta är ju både bra för min hälsa, och gör mig mer normativt attraktiv. Den tunna linjen mellan hälsa och hysteri är både svår att hitta och att balansera på rätt sida av.

Det har blivit enklare att hitta rätt nu. Nu har jag mycket konkreta mål: hålla graviditetsblodtrycket nere och se till att ryggen inte knäcks av magens vikt. Dessutom finns många fler uppenbara fysiskt begränsningar, och möjligheten att pressa sig för hårt finns helt enkelt inte där. Det är befriande att veta att min träning per definition inte kommer leda till att jag blir smalare. Nu blir det faktiskt ren hälsovård, precis så som jag ville ha det!

Kommentera

