Boktips: Mats Kamp

I september var jag på Bokmässan. Lyxigt nog hade jag och min vän presspass, så vi kom in gratis, vilket bidrog till min glada stämning. Ganska direkt kände jag av en viss köphysteri, för det fanns så mycket som var så fantastiskt. Men man kan inte köpa allt vackert.

Efter ett tag hittade vi fram till seriehörnan och förlaget Galago. ”Oh!” tänkte jag. ”Det är Liv Strömquists förlag!”. Den fantastiska serietecknaren, en person som verkligen får mig att känna det som att hon talar direkt till mig i sina serier.

I Galago-montern stod en snubbe, och jag och min vän konverserade lite lätt med honom. Eller, rättare sagt, jag var till mig i trasorna över att Liv Strömquist signerade böcker senare på eftermiddagen. Snubben försökte sälja prenumerationer, men hämmad som jag var av min inre anti-konsumist lyssnade jag inte på det örat. Till slut kom jag och kompisen fram till att vi skulle dela på en prenumeration och ta Liv Strömquist-böcker som premier.

Inte tänkte jag då på att snubben vi talade med var väldigt lik en person på framsidan av ett seriealbum. Mitt huvud var ju fullt av Liv Strömquist. Men min vän gick tillbaka senare, när jag gått, och köpte en bok av snubben i montern. Han såg ju så ledsen ut när en miljon människor köade för att prata med Liv Strömquist, men väldigt få för honom. Han skrev en dedikation i boken. Jag har den inte ordagrann, men det var typ:

”Hoppas denna boken inte är en allt för stor besvikelse! Mats Jonsson”

Några dagar senare började  jag läsa boken som min vän köpt. Och det var ta mig fan det finaste jag läst sen jag konfirmerades!

”Mats Kamp” av Mats Jonsson är en helt fantastisk serieroman som bland annat behandlar en medveten småbarnspappas kamp med sina ideal och sin verklighet. Boken är inspirerande, mysig, tankeväckande och gör en ofta arg. Den är utmärkt som utgångspunkt när man funderar på hur ens egna föräldraskap ska se ut. En annan stor fördel är att den tar mycket längre tid att läsa än de flesta andra svenskav serieromaner jag gett mig på. Alltså mer läsupplevelse för pengarna!

Galago ger antagligen ut Sveriges intressantaste serietidningar och -böcker för vuxna. Dessutom bloggar de provokativt och roligt på Galagobloggen.

2 thoughts on “Boktips: Mats Kamp

  1. […] Som det luriga fruntimmer jag är hade jag en baktanke med Mats’ julklapp nu senast. Jag gav honom tre böcker, alla på temat feminism, barn och partnerskap. Den första, Mats Kamp, har han precis läst ut, och den har jag redan bloggat om. […]

  2. […] serier från det coola förlaget Galago nu för tiden. Naivistiska tecknare som Liv Strömquist, Mats Jonsson och Sara Hansson är sjukt inspirerande. så om de kan berätta fantastiska historier med barnsliga […]

Kommentera

