”Alla har några kilon de vill bli av med”

Jag var inne på Adlibris för att kolla in en superbra bok jag tänkte köpa, och råkade tyvärr ut för den här glada nunan istället:

Nåja, ännu en glammig tv-personlighet som går på diet och gillar kött. Ännu en orimlig förebild för före detta gravida med dallriga magar. Det har man sett förut, och är inget att hetsa upp sig över. Om det inte vore för vad hon säger på slutet av filmsnutten:

”…för ALLA har några kilon de vill bli av med!”

Och då blir jag arg och upprörd på riktigt. Jag kan tänka mig väldigt många som inte vill bli av med några kilon.

Jag tänker till exempel på en vanlig gravid fembarnsmor, gift med en vanlig kokainbonde i Colombias djungler, som helst inte skulle vilja bli av med några kilon.

Jag tänker på ganska många vanliga barn på Afrikas horn, som antagligen inte heller vill gå ner några kilon.

Eller jag tänker på min egen mormorsmor, en fattig kvinna i Gränna i början av 1900-talet. Hon gick igenom tretton graviditeter, födde fjorton barn, begravde två som spädbarn och var fostermor åt ett av sina barnbarn. Hon hade nog också kunnat leva rätt bra utan att gå ner ett enda kilo med hjälp av LCHF.

Är jag elak och osaklig nu? Hon menar nog att ”alla” i hennes målgrupp vill bli av med några kilon. Det stämmer säkert. Frågan är bara: bör de gå ner några kilon?

Jag tänker till exempel att många vanliga nioåringar vill bli av med några kilon, men det betyder inte att de bör det.

Eller en del helt vanliga tonåringar som gärna vill gå ner från 42 till 38 kilo, om än inte med hjälp av LCHF.

Eller, många vanliga ”Soccer Moms” i Hollywood som gärna skulle vilja gå ner i vikt under sin graviditet eller allra senast direkt efteråt, men som inte heller bör det.

Nej, det finns faktiskt inget försonande med ett sådant uttalande. Globalt sett är svält ett mycket större problem än övervikt, och dessa människors rätt till liv är större än vår rätt till hutlösa mängder kött.

Kommentera

