Stöd fri kultur – och TANTINVASIONEN!

Att vi inte har mycket pengar är ett återkommande tema på den här bloggen. Jag vet inte om F-kassan kommer bevilja mig några pengar över huvud taget för att ha varit sjukskriven sedan i mars. Om några dagar är bebisen född och vi kommer ta ut dubbel föräldraledighet så länge man får. Men om Mats skulle sova över med mig på Familje-BB skulle bara hans övernattning kosta lika mycket som hela vår sammanlagda dagsersättning (men då ingår det frukost…).

Det gäller helt enkelt att hålla i sina pengar så gott det går. Men vissa saker måste man ändå stödja, trots litet budgetutrymme. Har du sett världens första film som släppts på fri licens, Nasty Old People? Den finansierades med ett personligt banklån och går att ladda ner helt lagligt här. Nu vill de göra ett nytt, jättestort projekt och vill crowd-funda det (alltså fan-finansiering). I skrivande stund har de fått ihop 80% av de begärda pengarna, och det är drygt två dygn kvar innan deadline. Om de lyckas få ihop de sista 10 000 dollar de behöver sätter de igång inspelningen i höst.

Sådana här projekt är så värt att stödja! Jag har funderat länge på det, och kom precis fram till att även om jag inte kan göra mycket, kan jag ändå göra en del. Tillsammans är vi stora och starka, är det inte Bamse-mentaliteten vi fått oss till livs sedan barnsben? Jag har betalat in 10 dollar, alltså ungefär hälften av vad en biobiljett kostar, för att stödja ett projekt som alla kan använda sig av gratis när det är klart.

Tycker du också att fri kultur är viktigt? Ge en liten summa till Granny’s dancing on the table! Det är inte viktigt att ge mycket, för även ett stort antal understödjare är viktigt, inte att understödjarna är rika. Jag gav tio dollar, alltså typ 60 spänn. Gör det du med!

Kommentera

